SAMORZĄD UCZNIOWSKI
NA ROK SZKOLNY 2024/2025
Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej Nr. 3 w Zubrzycy Górnej klas IV-VIII. Samorząd pracuje w oparciu o własny plan pracy. Plan ten opracowywany jest i akceptowany na początku roku szkolnego.
ORGANY SAMORZĄDU:
OPIEKUNOWIE:
Katarzyna Mikłusiak
Karolina Kowalczyk
Rada Samorządu Uczniowskiego, w skład której wchodzą:
PRZEWODNICZĄCY: Julia Stec- Sala
ZASTĘPCA PRZEWODNICZĄCEGO: Natalia Gwiżdż
SKARBNIK: Paweł Pawlak
SEKRETARZ:Bartłomiej Joniak
CELE SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
1. Aktywizowanie życia społecznego w szkole.
2. Kształtowanie zainteresowań życiem i działalnością społeczną.
3. Kształtowanie nawyków efektywnego współdziałania w zespole.
4. Kształtowanie umiejętności racjonalnego organizowania i kulturalnego spędzania
wolnego czasu.
5. Kształtowanie gotowości podejmowania obowiązków i odpowiedzialności za ich
realizację.
6. Rozwijanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej.
ZADANIA SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
1. Organizowanie i zachęcanie społeczności uczniowskiej do należytego wypełniania
obowiązków szkolnych.
2. Przedstawianie Dyrekcji Szkoły, Radzie Pedagogicznej opinii i potrzeb społeczności
uczniowskiej.
3. Współdziałanie z Dyrekcją Szkoły, Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców
w zapewnieniu uczniom należytych warunków do nauki i udzielania pomocy uczniom
znajdującym się w trudnej sytuacji.
4. Organizowanie imprez kulturalnych:
- apele i akademie okolicznościowe,
- imprezy sportowe,
- dyskoteki.
5. Organizowanie pomocy koleżeńskiej uczniom napotykającym trudności w szkole
i w środowisku uczniowskim.
6. Zapobieganie konfliktom i rozstrzyganie znaczących sporów między uczniami.
Mały Samorząd Uczniowski w Szkole Podstawowej nr 3 w Zubrzycy Górnej
Rok szkolny2024/2025
Opiekunowie:
Władysława Skóbel
Anna Grobarczyk
Rada Małego Samorządu Uczniowskiego:
Przewodnicząca: Weronika Mikłusiak
Zastępcy: Izabela Bugajska
Liliana Kowalczyk
Powołanie „Małego Samorządu Uczniowskiego” ma na celu przygotowanie najmłodszych uczniów do aktywnego i twórczego uczestnictwa w życiu naszej Szkoły.
Rozwijanie samorządności wśród uczniów klas I-III powinno zajmować ważne miejsce. Poprzez jej tworzenie uczymy aktywności, umiejętności pracy w zespole, indywidualnego i grupowego działania na rzecz innych oraz rozwijania własnych zainteresowań. Uświadamiamy dzieciom, iż nie jesteśmy sami, funkcjonujemy w społeczności klasy i szkoły. Mały Samorząd Uczniowski będzie realizował zadania wynikające ze „Statutu szkoły”, „Planu wychowawczego” klas I-III oraz realizował własne założenia mające na celu aktywizowanie uczniów. Będzie realizował zadania zgodne z misja i wizja szkoły.
Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.
W szkole działa „Mały Samorząd Uczniowski”.
- „Mały Samorząd” tworzą uczniowie klas I – III oraz opiekunowie.
- Do organów „Małego Samorządu” należą:
a) Rada „Małego Samorządu”,
b) samorządy klas I – III.
Struktura organizacyjna „Małego Samorządu”
Wszyscy uczniowie klas I – III należą do „Małego Samorządu”, a uczniowie poszczególnych klas do samorządów klasowych.
- Radę „Małego Samorządu” (przewodniczącego i 2 zastępców) wybierają uczniowie klas I, II i III w demokratycznym głosowaniu w połowie września.
- Kadencja rady trwa 1 rok szkolny.
- Nad prawidłową realizacją zadań czuwa opiekun „Małego Samorządu”, nauczyciele klas I-III.
- SAMORZĄD UCZNIOWSKI DZIAŁA W NASTĘPUJĄCYCH OBSZARACH:
DZIAŁALNOŚĆ do której należy: poznawanie wiadomości o szkolnych dokumentach, informowanie społeczności szkolnej o działaniach organu poprzez prowadzenie gazetki ściennej i umieszczanie informacji na stronie internetowej szkoły, współpraca z dyrekcją i gronem pedagogicznym, diagnozowanie potrzeb, sporządzanie sprawozdań w danym roku, organizacja wyborów przedstawicieli organu, popularyzowanie wiedzy o prawach dziecka;
DZIAŁALNOŚĆ CHARYTATYWNA udział w akcjach charytatywnych odbywających się na terenie szkoły;
DZIAŁALNOŚĆ KULTURALNO-OŚWIATOWA ma na celu uatrakcyjnianie uczniom czasu w szkole, poprzez organizowanie bali i imprez okolicznościowych, w tym m. in. z okazji Dnia Chłopaka, Andrzejek, zabaw karnawałowych itp. Propagowanie wartości i tradycji kultury polskiej, poprzez organizację okolicznościowych konkursów plastycznych i przedmiotowych oraz akcji, tj.: „Mikołajki”, „Walentynki”.
- CELE SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO:
- Reprezentowanie ogółu uczniów.
- Działanie na rzecz społeczności uczniowskiej i obrona jej praw.
- Uczestnictwo uczniów w samodzielnym rozwiązywaniu własnych problemów oraz partnerstwo w stosunkach uczniów z nauczycielami w realizacji celów wychowawczych szkoły.
- Rozwijanie demokratycznych form współżycia, współdziałania uczniów oraz przyjmowania współodpowiedzialności za jednostkę i grupę.
- Kształtowanie umiejętności zespołowego działania, wyrabianie samokontroli, samooceny i zdyscyplinowania uczniów.
- Dbanie o dobre imię i honor szkoły, kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji.
- Kształtowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia i inspirowanie harmonijnego rozwoju.
3. ZAŁOŻENIA NA ROK SZKOLNY 2024/2025
- Przygotowanie uczniów do świadomego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym;
- Stwarzanie sytuacji dających możliwość wykazania inicjatywy samorządowej w bezinteresownym działaniu na rzecz szkoły i środowiska;
- Ukazywanie sensu praw i obowiązków, zasad i reguł, nakazów i zakazów obowiązujących w życiu społecznym;
- Integrowanie wychowawczych działań szkoły i rodziny oraz środowiska lokalnego;
- Kultywowanie tradycji i obrzędów szkolnych;
- Rozwijanie prawidłowych zachowań sprzyjających bezpieczeństwu w różnych sytuacjach;
- Uświadomienie roli dziecka jako ucznia w rodzinie i społeczności lokalnej.
- ZADANIA OPIEKUNA SAMORZĄDU SZKOLNEGO
- zamieszczanie aktualnych informacji dotyczących działalności Małego Samorządu na stronie internetowej szkoły oraz szkolnym Facebook’u;
- wywieszanie aktualnych informacji o pracy Małego Samorządu w gablocie szkolnej oraz przygotowywanie z pomocą nauczycieli klas I-III gazetki związanej z obowiązującą w danym czasie tematyką;
- informowanie społeczności szkolnej o akcjach organizacji;
- spotkania z przedstawicielami Małego Samorządu Uczniowskiego;
- działania wynikające z aktualnej sytuacji.